a

Lorem ipsum dolor amet, modus intellegebat duo dolorum graecis

Follow Us
  /  Voeding   /  Kiwi Nieuwjaarschallenge

Kiwi Nieuwjaarschallenge

Start dit jaar fris én vooral fruitig! Wil je graag gezond beginnen? Begin dan met de 7-daagse Zespri Kiwi Challenge en ontdek de vele voordelen van kiwi’s. Je kunt altijd meedoen, of je het nou 2 of 7 dagen volhoudt. Doe je ook mee? Post dan een foto van jouw challenge met #kiwichallenge. Dit zijn jouw 7 challenges om te focussen op jouw gezondheid, met de uitdaging om elke dag kiwi op een andere manier te eten!

Dag 1: Boost je beauty
In de winter wil je natuurlijk geen grauwe uitstraling, maar een prachtige winter glow. De vitamines in de kiwi kunnen je daarbij helpen, vitamine A en C zorgen bijvoorbeeld voor een goede conditie van je huid.

Crèmes met toegevoegde vitamines beloven je vaak een stralende huid, maar zo simpel is het niet. Je huid vormt een goede barrière tegen stoffen van buitenaf. Gezond eten is het beste advies voor een mooie huid. Via het eten komen de vitamines namelijk bij de huid terecht waar ze hun beloften wel waar kunnen maken.

Kiwi Challenge 1: kiwi met schil eten
Wist je dat je de schil van de kiwi gewoon kunt eten? Alleen even wassen en je kiwi is klaar voor gebruik. Vind je de haartjes niet zo tof? Geen probleem, dan gooi je ‘m met huid en haar in de blender.

Dag 2: Boost je weerstand
Beter voorkomen, dan genezen. De weerstandvitamines, zoals vitamine C helpen jou bij het opbouwen van je weerstand. Ze beschermen jou tegen bijvoorbeeld griep en verkoudheid.

De dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C is 75 milligram. De groene kiwi (100g) bevat maar liefst 105% van de aanbevolen hoeveelheid vitamine C. Sport je minimaal 3 keer per week 1-2 uur? Dan wordt geadviseerd om, naast je gewone voeding, dagelijks 200 milligram vitamine C binnen te krijgen.

Kiwi Challenge 2: kiwi in je avondgerecht verwerken
Verwerk kiwi eens in je avondmaaltijd. Wat dacht je van deze ‘Extra krokante gezonde pizza met groene kiwi’?

DAG 3: Boost je energie
Start dit jaar fris en vooral energiek! Wil je meer energie? Begin dan met groente en fruit. Groente en fruit zijn onmisbaar in een gezond eetpatroon. Een vitaminepil kan dit niet vervangen.

Fruit, zoals groene kiwi, is een bron van kalium. Kalium is belangrijk voor een gezonde bloeddruk en voor je spieren. Kalium zorgt samen met natrium voor het samentrekken van de spieren. Je staat er misschien niet bij stil, maar je gebruikt je spieren de hele dag door. Niet alleen bij het sporten, maar zelfs bij het knipperen van je ogen.

Kiwi Challenge 3: neem na je sport een gezonde herstelsnack
Kies tijdens koude dagen eens voor deze warme wintersmoothie met steranijs, kaneel, geprakte banaan, groene kiwi met schil, cacaopoeder en sojamelk. Verwarmen op laag vuur, steranijs voor gebruik verwijderen.

Dag 4: Boost je ochtend
De eeuwige strijd met de klok ‘s morgens! Dat begint al de avond ervoor. Wedden dat je te laat in je bed ligt? Spreek met jezelf af dat je een kwartiertje eerder naar bed gaat. Dan kun je ’s morgens ook een kwartiertje eerder opstaan.

Als je bij je ontbijt een stuk fruit neemt, heb je meteen een gezonde start van de dag. Fruit, zoals kiwi’s zijn ook een

goede bron van vezels. Ze helpen je om je langer verzadigd te voelen.  En dat helpt weer om de verleidingen op het station of bij de koffiecorner tegen te gaan en makkelijker op gewicht te blijven.

Kiwi Challenge 4: neem een kiwi bij het ontbijt
Neem een kiwi bij het ontbijt: plakjes kiwi en banaan op brood of kiwi door je yoghurt met partjes sinaasappel, havermout en wat (ongebrande) noten.

 

 


Dag 5: Boost je lunch

Fruit is de gezondste jam op brood! Doe eens vaker fruit, zoals kiwi, op brood: 0% toegevoegde suikers en maar liefst 88% meer vezels.

Inspiratie lunchsuggesties:
1. Volkorentoast met verse geitenkaas, avocado en kiwi.
2. Volkorenbrood met pure kiwi-jam zonder toegevoegd suiker.
3. Vezelrijke cracker met hüttenkäse, plakjes kiwi en een notencrunch.

Kiwi Challenge 5: neem een kiwi als beleg op brood of lunchtoetje.
Plakjes kiwi op volkorenbrood of gewoon halveren en lekker uitlepelen.

Dag 6: Boost je momentje

Wist je dat het geluksgevoel groeit door het eten van fruit en groente? Onderzoekers van de Universiteit van Warwick (Engeland) en Universiteit van Queensland (Australië) volgden 12.000 mensen. Mensen die van weinig naar 8 porties gingen ervoeren een geluksgevoel die vergelijkbaar was met het vinden van een nieuwe baan. Een goede reden om volop groente en fruit te eten dus.

Ook jij maakt zeker 200 voedingskeuzes per dag. Als je wilskracht een spier is, dan is de rek er om 16.00 uur wel uit. Verleid jezelf met gezonde producten zoals een bakje kwark met wat kiwi of banaan. Zo houd je het wel vol tot het avondeten. Eet regelmatig, voldoende en sla geen maaltijden over.

Kiwi Challenge 6: kiwi als mindful snack
Neem een dagelijkse kiwi-break! Dé perfecte manier om even de benen te strekken en de kiwi relaxt leeg te lepelen.

Dag 7: Boost je spijsvertering
De groene kiwi is een goede bron van vezels. Volop vezels eten is slim! Door vezelrijk te eten kun je je darmflora gezond houden. Een gezonde darmflora heb je nodig voor een goede spijsvertering en een goede weerstand. Twee vliegen in één klap dus.

Kiwi Challenge 7: Vergeet niet om voldoende (water) te drinken.
Neem standaard een flesje water mee. Je hebt tegenwoordig prachtige flesjes met handige fruitfilter voor schijfjes kiwi en sinaasappel bijvoorbeeld. Dat geeft je water niet alleen een heerlijke smaak, maar het is ook nog eens heel kleurrijk. Zo wordt het wel heel aantrekkelijk om voldoende te drinken.

Post a Comment